Svar: Evt. ny døgnrytme
13. april 2019
Alder:
8 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit tidligere svar til dig/jer :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig igen.
Da jeres datter står meget tidligt op, så er det helt okay, at hun har brug for en ekstra lur sidst på dagen. Du fortæller, at hun ofte sover 4 kortere lure dagligt - og det må hun gerne blive ved med, men hvis du gerne vil forsøge at ændre noget, så kunne det være, at arbejde på at hun fremadrettet kommer ned på 3 lure. Trives hun bedre med 4 lure, er det også helt fint, man skal som udgangspunkt ikke ændre noget, der fungerer :)
Din datter er ikke blevet 8 måneder endnu, og der kan ske rigtig meget med hende udviklingsmæssigt i 8-9 måneders alderen - både i forhold til hendes indtag af mad, evne til at tygge og spise mad i stykker og med mere bid, ligesom hendes søvn ofte også vil ændre sig. 8-10 måneders alderen betegnes ofte som separationsfasen, og det kan være en lidt svær og urolig tid - så er du forberedt :)
De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med 4 flasker i døgnet og i 8-9 måneders alderen vil det være godt at skære ned til 3 flasker. Jeg er bestemt tilhænger af, at I tilbyder hende en drømmeflaske om aftenen - enten giver den i søvne eller tilbyder den, når hun vågner af sig selv først på natten. Jeg tænker, at drømmeflasken er langt at foretrække fremfor flasken tidlig morgen. Når I giver flaske sen aften, så vil den ofte være med til at sikre mere sammenhængende og rolige nætter. Den kan også gøre, at un ikke vågner helt så tidligt, så hele hendes rytme naturligt begynder at ændre sig lidt. Og giver I flasken tidlig morgen, så vil den naturligt kunne påvirke hendes appetit og indtag af morgengrød. Derfor er flaske sen aften bedre end tidlig morgen, og som jeg læser dit brev, så er jeres datter så småt begyndt at kunne undvære flaske tidlig morgen, hvor hun ofte kun drikker 50 ml...
Jeg anbefaler, at de 3 flasker ligger før middagslur, aften og sen aften. Og mit forslag til en dagsplan med 3 lure kunne se således ud:
Morgen 6.30-7.00: Havregrød, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til dagens første lur
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.
Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur. Du må gerne trille hende en tur her, hvis du på den måde kan holde hende sovende lidt længere og vænne hende til at tage et længere søvnstræk midt på dagen.
Eftermiddag 14: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.
Puttes og sover dagens 3. lur - og skal ikke have flaske først
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være moset mad og også mad i stykker - det kan være større grøntsagsbuketter, som hun kan sidde med i hånden, godt kogte pastaskruer mv. og det kan være små stykker som indmaden af en frikadelle osv. som I hjælper hende med at spise - og som hun gradvist lærer at spise med fingrene - først med 3 fingre og derefter med pincetgreb (om et par måneder)
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Tilbydes evt. en godnatgrød ca. kl 19, vand eller mme af kop og får derefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca. 19.30.... (da hun i denne plan "kun" får 3 lure, vil hendes puttetidspunkt om aftenen naturligt ligge tidligere)
Drømmeflaske kl ca. 23 og sover derefter videre uden mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.
Det er som sagt helt okay, hvis hun stadig viser behov for 4 lure og trives med dette, men jeg tænker at ovenstående dagsplan kan give lidt idé om, hvordan en dag nu skrues sammen, så hun stadig får sit behov for mælk og mad tilstrækkeligt dækket over hele døgnet :)
Godnatgrøden vil være med til at mætte hende ekstra til natten, men hvis hun spiser godt af aftensmaden, er det ikke sikkert, at hun har behov for denne. Du bør ikke tilbyde godnatgrød før 8 måneders alderen... Et godnatmåltid lægges også efter aftenbadet, som vil hjælpe hende med at finde fysisk ro, når hun skal sove og hvis det afsluttes med lidt babymassage mv. Badet bør ligge ca en time før putning for at have effekt og kan også afsluttes med lidt moset banan.
Godnatmåltid bør dog ikke gå i stedet for flaske og drømmeflaske. Det er vigtigt, at hun får sin mælk, og de 3 flasker vil give hende det hun her har behov for, og når flaskerne ligger aften, sen aften og før middagslur, så er de med til at sikre god søvn, samtidig med at de sikrer plads i maven til mere rigtig mad. Jeg ved fra dit tidligere brev, at jeres datter har været vænnet til at spise få og meget store flasker, nogle gange 300 ml af gangen. Det vil hun sandsynligvis ikke gøre mere, og ellers skal hun vænnes af med dette, så hun får ca 200 ml af gangen i stedet og dermed ca 600 ml i alt. Det er vigtigt, at den rigtige mad kommer til at fylde mere og mælken mindre, og det er godt, hvis væskeindtaget fordeles over døgnet som beskrevet. Derudover skal hendes væskeindtag dækkes af vand via kop til alle måltider og også imellemmåltiderne :)
Din datter kan sagtens spise uden tænder. Hendes gummer er meget hårde, og hun kan fint tygge blød mad. Det er vigtigt, at du nu begynder at tilbyde hende små bløde brødhapsere og mere familiemad - godt kogte pastaskruer, kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen og ligende, som hun selv kan sidde med - og stadig tygge sig igennem, netop fordi det er kogt og blødt.
Der er også den mulighed, at du bruger et frugtnet eller babyfeeder, fordi det kan give hende lidt øvelse i at sidde med mad selv, sutte og synke - men uden at hun risikerer at bide stykker af... Det giver dog ikke samme læring, som at sidde med f.eks. en brødskorpe eller lignende i hånden og styre det selv. Og hun skal naturligvis altid være under opsyn, når hun sidder med noget og spiser.
Og at sidde med mad er netop udfordrende for hende og vil være en god adspredelse, når du savner, at hun kan lege lidt selv. Når hun spiser og tilbydes forskellige fødevarer, så stimulerer du alle hendes sanser - ikke kun smagssansen, men også følesansen, synssansen, lugtesansen og høresansen. Samtidig forebygger det kræsenhed, hvis du kan tilbyde hende så mange forskellige fødevarer som muligt nu.
I forhold til mad, så taler man om at der i 7-8 måneders alderen er et kritisk vindue, hvor barnet har lettere ved at acceptere ny smag og konsistens, specielt mad der skal tygges. Og det er vigtigt, at du udnytter dette. Start med at tage udgangspunkt i den mad du selv spiser, så I spiser det samme og så hun naturligt får variation. Lad retten i en konsitens som hun kan kapere - lav mosen cremet, som hun er vant til og lad kød og fisk være hakket, så det giver lidt struktur og bid. Lad kød og fisk gradvist fylde mere og mere. Brug også kogte ris i grøntsagsmosen en gang imellem for at give bid, og begynd så gradvist at mose nogle af grøntsagerne med en gaffel, så de ikke er helt blendede med gradvist gøres grovere.. så hun hele tiden vænnes til at maden kræver lidt mere tyggemodstand i takt med at hun netop begynder at kunne tygge mere og mere :)
Lege i din datters alder vil f.eks. være lydlege, hvor du laver lyde til hende, og hun svarer dig, ligesom du kan holde på hendes mund, når hun siger lyde, så hunkat høre at lyden ændrer sig. Det kan også være "gi-tag-leg", hvor du rækker hende legetøj, siger værsgo og får det tilbage igen og siger tak. Det kan være bolde som du triller til hende, gerne bolde med ting i sig, som bevæger sig, når de triller. Det kan være ture med barnevognen, vor hun sidder op og kikker på verden og alt hvad I kører forbi... Det kan være bevægelege, hvor du hjælper hende med at tumle omkring, bruge sig selv motorisk, trille på gulvet, krybe, komme op i kravlestilling osv.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - dejligt at høre, at du har fået familien til at sende dig flere af mine bøger - håber de snart når frem :) Ellers sender f.eks Saxo.com og også Williamdam.dk til udlandet...:)
Fortsat god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske